Fen Dersinde Sosyal ve Duygusal Öğrenme

05.01.2019 306

 

 

Fen Dersinde Sosyal ve Duygusal Öğrenme  

 

 

Fen derslerinizde bir grup etkinliği düzenlersiniz ve dakikalar içinde bu sahne ortaya çıkar: Dört öğrenci grubunun her birinde, ikisi birbiriyle konuşur ve görevde yarı meşgul olur; biri tamamen kesilir ve bunun yerine bir ataç bükülür ve yeniden şekillendirilir ve kişi aceleyle aktiviteyi tek başına tamamlıyor; gönülsüzce, akranlarından ihtiyaç duyduğu malzemeleri geçmesini istiyor. Tanıdık geliyor mu?

Fen derslerinde mühendislik etkinlikleri, öğrencilerin düşük riskli, yüksek etkileşimli ortamlarda sosyal ve duygusal becerilerini işbirliği ve geliştirmeleri için harika bir fırsat sağlayabilir. Mühendisliğin yaratıcı, problem çözme niteliği öğrencileri birlikte çalışmaya, yeni fikirler denemeye ve hatalarından ders çıkarmaya teşvik eder.

HAZIRLIK VE PLANLAMA
Sosyal ve duygusal öğrenmeyi geliştirmek için mühendislik etkinlikleri için ders planları geliştirmek (SEL), öncelikle, özellikle akranlarıyla aynı sosyal veya akademik düzeyde bulunamayan öğrencilerin yeteneklerini ve ihtiyaçlarını önceden tahmin etmeyi gerektirir.

Bireysel öğrencilerin yeteneklerine uyacak roller oluşturun ya da uyarlayın; bu, güven yaratır ve akademik olarak üstün olmayan bir öğrencinin akran küstahlığı potansiyelini azaltır. Ancak bu, herhangi bir öğrencinin her zaman en düşük seviyede iş aldığı anlamına gelmez. Not seviyesinin altında okuyan öğrenciler, uyarlanmış bir bölüme erişebilir veya metni yüksek sesle okumak için bir uygulamayı kullanabilir.

Amaç, öğrencinin katılımını neyin engelleyeceğini tahmin etmek ve öğrencileri meşgul tutmak için fırsatlar yaratmaktır. Bir öğrencinin eşit katkıda bulunmadığı algılanırsa, grup çalışması sosyal izolasyona neden olabilir, bu nedenle herkesin katılması için fırsatlar sunmak önemlidir.

Atadığınız mühendislik görevi, öğrenci bağımlılığı gerektirmelidir. Örneğin, belirli bir materyalden yalnızca bir öğrencinin sorumlu olduğu veya tüm öğrencilerin yerine getirilmesi hedefine yönelik bir görevi tamamlaması gerektiğine ilişkin kılavuzu hazırlayın.

Aktivite sırasında öğrencilerin cevaplayabilecekleri koçluk soruları oluşturun. Öğrencilerin gerçek zamanlı olarak kullandıkları sosyal ve duygusal becerileri takdir etmelerini sağlamak için yansıma gerektiren açık uçlu sorular sorun. Olası sorular şunları içerir:

Ne zaman farkettin?

İşbirliğinin başarılı görünmesinin ve neye benzediğinin örneklerini paylaşarak öğrencileri sosyal beklentilere hazırlayabilirsiniz. Kaçınılması gereken etkileşim türünü göstermek için bazı karşı örnekler ekleyin. İşbirliğinin her zaman kolay olmayacağını ve ekip arkadaşlarımızdan her zaman hoşlanmayacağımızı vurgulamaktan korkmayın. Bu gerçek dünya uygulamasıdır. Bilim ve SEL hedefleri konusunda açık ve şeffaf olmak, öğrencilere her iki alanda elde ettikleri başarılara değer verdiğinizi gösterir.


FAALİYET SIRASINDA
Öğrenciler etkinlik boyunca ilerledikçe, öğrencileri fikirlerini test etmeye ve daha sonra çözümleri yinelemeye yönlendiren mühendislik tasarım sürecini kullanmalıdırlar. Öğrenciler ortak bir yol haritasını paylaşabilir, sürece başvuru yapabilir ve tartışma için ortak bir kelimeleri paylaşabilir. 

Öğrenci aktivitesini izlerken, bazı yanlış anlamalar veya öğrencilerin dışarıda bırakılması için hazırlıklı olun, ancak bu problemleri öğrencileriniz için çözmeyin. Bunun yerine, bazı koçluk sorularına atlayın ve öğrencilere mücadelelerinde destek olun. Daha az ilgili görünen öğrencilere sorular sorun, böylece fikirlerini grup önünde güvenli bir şekilde paylaşabilir ve etkinliğe tekrar davet edilir.

Sınıfımdaki son derste, ilk heyecanını en çok gösteren genç bir adam, grubunun masasında ciddiyetle oturuyordu. Yönerge vermek yerine, gruba önce mesele temelli, ardından SEL bileşenlerini yansıtan sorularla yaklaşmıştım. Ekip, genç adamın göreve dayalı soruların bazılarına cevap verdiğini duyduğunda, gönüllü olarak fikirlerinin yeterince kapsayıcı olmadıklarını belirlediler. Yaklaşımım sadece uyuma odaklanmış olsaydı, ekibin SEL sorunlarını çözmek için bir yol sunmadan çalışmasını talep ederdim.

Bazı sosyal düzenlemelere ve iletişime izin vermek için aktiviteyi hızlandırın. Süreci acele edersek ya da öğrencilerimizin sosyal ikilemlerini çözersek, onları büyümek için önemli bir fırsattan mahrum bırakırız.

YANSITACAK: NEYE DOĞRU GİRDİ?
Yansıma inanılmaz derecede önemli olsa da, genellikle atlanması en kolay adımdır. Daha büyük bir grup görüşmesi için etkinlik temizlendikten sonra biraz zaman kazanın. “Neyin doğru gitti?” Diye sorarak başlayın. Öğrenciler, süreçle ilgili neyi takdir ettiklerini yansıtabilir ve akranlarının işbirliği becerilerini tanıyabilir.

Daha derin yansıtma konuları, öğrencilerden hangi stratejileri iletişim kurmak için kullandıklarını, ortaya çıkan sorunları nasıl çözdüklerini ve birbirleriyle ya da süreçle ilgili neler öğrendiklerini düşünmelerini istemektir. Bazı öğretmenler, öğrencilerin SEL becerilerini yılın farklı noktalarında kendi kendine puanlamaları için bir değerlendirme listesi kullanırlar. Diğerleri ekip arkadaşlarının proje veya ders sonunda birbirlerine olumlu ve yapıcı geri bildirim vermelerini sağlar. Öğrencileri değerlendirmeye dahil etmek, SEL becerilerini ve uygulamalarının nüanslarını daha iyi anlamalarına yardımcı olur.

Sosyal ve duygusal zorlukları çözmek, mühendislik süreciyle aynı adımların çoğunu paylaşır: Öğrenciler bir yaklaşımı dener, nasıl çalıştığını değerlendirir, yeniden düzenler ve yeniden dener.

Yüzeyde, sosyal ve duygusal öğrenme bir fen dersi için açık bir uygun gibi görünmeyebilir, ancak bilim insanları nadiren tek başlarına çalışırlar ve sonuçları finanse etmek veya paylaşmak için bir proje önerdiklerinde sosyal ve duygusal becerileri kullanmaları gerekir. SEL´yi bir mühendislik faaliyetine dahil etmek, öğrencilerinizin başarısını artırabilir.

By Sarah Kesty

 

Kaynak: https://www.edutopia.org/article/social-and-emotional-learning-science-class